Monday, December 19, 2011

Hva er god filosofi?


Før vi går løs på sannhetsbegrepet må jeg også fortelle hva jeg synes er kriteriene for en god filosofi. Dette er en meningsytring, men jeg tror likevel mange vil være enige (vanligvis bortsett fra de som faktisk studerer filosofi).

Sannhet er på en gang veldig lett og veldig vanskelig. Det begrepet vi bruker, men ikke helt kan sette fingeren på fungerer ypperlig i det daglige. Men den filosofiske diskusjonen kan finne på å ta helt av; med katter(!) på matter og huleliknelser og hele pakka.

Hva er det som kjennetegner en god filosofi? For meg er det en som er konsistent, det vil si at det ikke følger noen selvmotsigelser fra den, og at den følger logikkens lover. Filosofi skal ikke være noe 'out there' som man bare forholder seg til i en filosofisk diskusjon, men noe man bruker som et rammeverk i dagliglivet. Det viktigste med filosofi (for meg) er følgende: Hvis min filosofi ikke er konsistent med hvordan jeg oppfører meg, så må jeg forandre enten min oppførsel eller min filosofi.

I tillegg: Hvis du finner en ny filosofi som forandrer på alt du mener, så er ikke det nødvendigvis en god ting. Filosofien vi tar opp burde ikke være veldig forskjellig fra den oppførselen vi har tillært oss (med mindre det er et veldig spesielt tilfelle). 

No comments:

Post a Comment