Monday, December 19, 2011

Deskriptiv og normativ -Dagens vanskelige ord


I dag hadde jeg lyst til å skrive om sannhet, for å svare på spørsmålene om religion, etikk, fri vilje, eksakte og mindre eksakte vitenskaper osv. Men jeg tror jeg trenger en dag til før jeg kan løse disse problemene. (Jeg håper dere skjønner at jeg er humoristisk, og ikke uendelig arrogant?)

Så la oss varme opp til i morgen med dagens vanskelige ord. Jeg skriver vanligvis, som min yndlingspsykolog (Carl Jung), 'med x forstår jeg at...', i denne talemåten er vi ops på at folk kan mene forskjellige ting med samme ord, og at vi bare har plukket et ord, som har en nær mening til ideen vi ønsker å formidle, og så puttet den merkelappen på ideen.

Deskriptiv: Beskriver den eksterne verden som den er, uten følelser eller meninger.
Eksempel: Sofaen er grønn, En bil kan kjøre i 100km/h, USA er en liten øy (jeg sa ikke at deskriptiv betyr riktig), hvis du stjeler kan du komme i fengsel (sier ingenting om du bør gjøre det eller ikke), hvis du sender et hyggelig postkort blir noen glade (sier fortsatt ikke om du bør gjøre det).

Normativ: Sier hva man bør gjøre eller oppnå uten å fortelle hvordan/hvorfor.
Eksempler: Det er galt å drepe (hva man bør gjøre), det er bra å glede andre (hva man bør oppnå), det er feil å gå over fotjengerfeltet uten å se seg for, det er bra å stjele (jeg sa heller ikke at normativ betyr riktig utsagn), man skal prøve å bli rik (sier ikke hvordan).

Deskriptiv og normativ er gjensidig utelukkende. Hvis du sier: 'Send et julekort til farfar, da blir han glad!' er det en deskriptiv bit: 'Hvis du sender julekort til farfar, så blir han glad', og en normativ bit: 'Du bør sende julekort til farfar', eller 'Du bør gjøre farfar glad'.

Jeg innser at jeg kanskje har litt flere ting jeg har lyst til å blogge enn hva jeg først trodde :) Så det kan ta noen uker før jeg er ferdig med det jeg vet i dag. Vi må jo borti min yndlingsfilosof, kommunikasjon, forskjellen mellom mennesker, assossierende mot deduktive fremgangsmåter, og litt mer pedagogikk...

No comments:

Post a Comment