Sunday, January 8, 2012

Hva skal jeg bli?


Alle må før eller stille seg spørsmålet, 'hva har jeg lyst til å gjøre når jeg er ferdigutdannet?' Nå går det ann å bytte i løpet av livet, ta en bomtur med noe annet, eller ta et par år fri, men det svarer ikke på spørsmålet. Vil man ha en 9-16 jobb med enkle oppgaver for å ha overskudd og energi til det man vil bruke sin fritid på? Eller vil man ha en 8-18 jobb hvor man bruker hele sin makt, og så ikke har så mye igjen til sine fritidsaktiviteter? Hva kommer man til å angre på når man blir gammel, at man ikke arbeidet mer, eller at man ikke hadde mer tid med familien?

Selv skulle jeg egentlig bli musiker – saksofonist. Men en avveining mellom hva jeg hadde lyst til da, hva jeg var god på, og hva det var behov for i arbeidsmarkedet, ble det matematikkstudier. Nå prøver jeg å finne ut hva jeg skal bli.

Heldigvis kan Ghandi hjelpe oss litt med dette problemet. 'Hva er meningen med livet?' -Jo, å være lykkelig og nytting ('Happy and useful'). Hva vil man oppnå? Er det viktigst med egen nysgjerrighet, fleksibilitet, penger, status, nytte for mennesker man kan se, nytte for idealer, nytte for miljøet, kunsten...?

For å finne sine egne ambisjoner, og for å følge dem, kan jeg anbefale The Seven Habits.

For å få økt selvinnsikt foreslår jeg å ta personlighetstester og lese om dem, min favoritt er Myers Briggs Type Indicator (MBTI) (viderearbeid av teoriene til min yndlingspsykolog Carl Jung).

Og for de som er interessert i krysningen mellom matematikk/informatikk/medisin en video om matematikk i medisin.

No comments:

Post a Comment