(norwegian version)(english version here)
Etter å ha opprettet en blogg for å
organisere videoopptakene av forelesningene mine fikk jeg beskjed om
at jeg burde blogge litt. Og jeg har alltid tenkt at jeg skulle
skrive ned refleksjonene jeg har gjort innenfor pedagogikk; spesielt
hvis det blir et par år til neste gang jeg foreleser. Så la meg
starte med et litt inviklet konsept, som ikke har noe navn så vidt
jeg vet, så jeg valgte å kalle det 'intellektuell empati'.
Hvis empati er evnen til 'å forstå en
annens sinnstilstand eller følelser' (wikipedia) så forstår jeg
med intelektuell empati evnen til å sette seg inn i andres kunnskap.
Intellektuell empati er evnen til å følge andres logiske
argumenter fra deres eget perspektiv. La oss eksemplifisere.
Foobar
kommer inn på kontoret ditt og spør: 'Hvordan fungerer en
datamaskin?' Hva vil du svare? (Hvis
vi antar du kan masse om datamaskiner.) For å svare trenger du å
vite hva han vet og hva han ønsker å oppnå. Hvis Foobar ikke vet
om påknappen og bare vil få skjermen til å lyse? Hva om han vil
bytte operativsystem? Om han vil programmere? Hvis du svarer på
spørsmålet uten denne ekstra informasjonen kan det ikke bli bra.
Intelektuell empati er det som driver deg til å finne ut
hva han vet, bakgrunnen hans og
hva han vil oppnå med informasjonen.
Men dette er en
enkel versjon av intelektuell empati. De fleste vet å stille
presiserende spørsmål. Kanskje man kunne vært litt bedre på det?
Uansett er det mer komplisert hvis den som spør er ute etter
forståelse og ikke ren informasjon.
En liten digresjon
er på sin plass, om forskjellige nivå av vitenskapelig/teknisk
forståelse. På det laveste nivået kan du fakta og enkle
manipulasjoner under veiledning. For eksempel kan du bruke en
telefon, vet hva den gjør, og vet at tregheten på en telefonsamtale
er betydelig mindre enn ett sekund. På et høyere nivå av
forståelse vet du hva vitenskapen/teknikken består av, hvordan du
kan dele opp en utfordringer i mindre deler og løse dem hver for
seg. En dyp forståelse gir muligheten til å utvikle
vitenskapen/teknikken videre; du kjenner reglene for sannhet, og for
hvordan eksperimenter skal gjennomføres og dokumenteres. La oss nå
ta eksempel nummer to.
En av
hendelsene jeg husker godt fra mitt første semester på
universitetet var i matematikk 1 da jeg ikke ante hva
foreleseren snakket om. I
retrospekt ser jeg at han beviste fundamentalteoremet i kalkulus, det
som sier at derivasjon er det motsatte av integrasjon (d.v.s at hvis
du først integrerer en funksjon og deretter deriverer resultatet
ender du opp med funksjonen du startet med). Jeg husker at de gjorde
masse kompliserte greier som jeg forstod noen småbiter av. Det de
prøvde å bevise trodde jeg at jeg visste fra før. Jeg lærte
nemlig på videregående at integrasjon var det motsatte av
derivasjon og at integrasjon gir deg arealet under grafen. Så jeg
trodde jeg visste alt allerede.
Min
foreleser forsto fudamentalteoremet godt
og hadde sikkert brukt det i årevis, han visste sikkert hvordan det
kunne utvides til mer kompliserte typer derivasjon og andre typer
"funksjoner", og syntes vel at dette teoremet var ganske
trivielt.
Så
hvor kommer intelektuell empati inn i bildet? Evnen til å
forstå hvilket nivå av vitenskapelig forståelse studenten er på.
Hva slags forståelse har en videregåendestudent? Hvor abstrakt
eller konkret? Hvor mekanisk og algoritmisk er forståelsen? Hvor mye
er pugget og hvor mye er forstått så fullstendig som læreplanen
sier?
La
meg klargjøre hvilke ting foreleseren hoppet over, hva jeg trengte
å vite før han gav denne
forelesningen. Det første jeg trengte å vite var hva som gjør noe
sant i matematikk, ideen om konsistenthet. D.v.s at du kan kun ha én
definisjon, enten kan du definere integrasjon til å være det
motsatte av derivasjon ELLER du kan definere integrasjon til å være
arealet under grafen. Hvis du vil ha den andre egenskapen I TILLEGG
så må du bevise det.
Den andre tingen
jeg trengte å vite var hvordan man leser et bevis. Jeg var fornøyd
hvis teoremet (det som skulle vises) føltes intuitivt korrekt. Jeg
var fornøyd hvis jeg fikk se et par figurer og eksempler; men
desverre så holder det på ingen måte! Et bevis skal være helt
presist og logisk upåklagelig.
Den
tredje tingen jeg trengte å vite var hvorfor.
Hvorfor burde vi bruke tid og krefter på dette teoremet? Er det bare
en kuriositet, eller er det en fundamental egenskap som ligger til
grunn for store deler av matematikk og fysikk?
Så
intelektuell empati
er å se på beviset med studentenes øyne
og prøve å forstå det med deres nivå av vitenskapelig innsikt.
Hvis det ikke gir mening i det hele tatt på deres nivå så burde du
snakke om noe annet, ellers kaster du bort alles tid.
Så
hvordan kan du trene opp
intelektuell empati? Jeg kjenner bare til to måter. Den første er å
be studentene presentere stoffert til deg rett etter du presenterte
det til dem. De kan naturligvis ikke presentere det godt, men hvis de
ikke kan fortelle noen ting har du en utfordring.Den andre måten å
trene på er å hjelpe en under gjennomsnittet flink student minst
2-3 timer i uken. Ideen er å se studentens progresjon gjennom de
forskjellige nivåene av forståelse; man får seg noen overraskelser
da! Noen ting du finner vanskelig finner andre veldig lett, og
motsatt.
No comments:
Post a Comment